Cardiofitness

Fitness

Contact

Voeding

Tarieven

High Tech Gym © 2014    Neerpelt Belgium    Tel.0476 87 90 99    www.hightechgym.be    BTW BE 0899764773

Openingstijden maandag t/m vrijdag 9-12 uur en 17-22 uur, zaterdag & zondag 10-13 uur

Home Over ons Contact & Route

Cardiofitness


Naast krachttraining kunt u bij High Tech Gym ook aan cardiofitness doen. Traint u met krachttraining vooral uw spierkracht, met cardiofitness komt met name een ander aspect van fitheid aan bod: Het uithoudingsvermogen.


Cardiofitness is een vorm van fitness die afgesteld wordt op de hartslag. De training heeft het verbeteren van de conditie als doel, maar heeft ook een gunstige invloed op het uithoudingsvermogen, oftewel de conditie van uw hart en longen. Bij cardiofitness draait het om langdurende relatief lichte oefeningen en de hoeveelheid zuurstof die u kunt opnemen. Hoe beter uw hart en longen functioneren, hoe meer zuurstof ze kunnen opnemen. Die zuurstof komt in uw bloed en wordt naar uw spieren getransporteerd. Hoe meer zuurstof er naar uw spieren gaat en hoe meer zuurstof uw spieren opnemen, des te langer uw spieren een bepaalde pre-energie (calorieën) gebruikt.


Hoe hard(t) traint u?
Een trainingsprogramma bevat gegevens over hoe vaak, hoe lang en hoe intensief u actief bent. De eerste twee zijn eenvoudig vast te stellen, maar hoe weet u nu hoe intensief u traint?

Een goede maat voor de intensiteit of zwaarte van een lichamelijke inspanning is uw hartslag. Naarmate u harder fietst, roeit, wandelt of loopt gaat uw hartslag omhoog. Het hart pompt het bloed sneller rond. Dat is niet verwonderlijk, omdat de spieren nu eenmaal meer zuurstof en brandstof nodig hebben als het harder gaat. Vrijwel iedereen kent het gevoel van een flink kloppend hart in de borstkas na een sprintje om de bus of trein nog te halen.


Hoe intensief moet u trainen?
Hoe intensief u moet trainen hangt af van de door u gestelde doelen. Wilt u een toptijd lopen tijdens een marathon of wilt u gewoon fit en gezond blijven.

Wil u uw hart en longen onderhouden dan dient de intensiteit minimaal 60% van de maximale hartslag te zijn. Bij dit tempo is een gesprek met anderen goed mogelijk. U ziet om in goede conditie te blijven zijn uitputtende inspanningen niet noodzakelijk. Wilt u meer dan alleen gezond en fit blijven en uw conditie aanzienlijk verbeteren dan dient de intensiteit hoger te zijn. Belangrijk aspect is wel dat u uzelf prettig voelt tijdens uw training.


Cardiofitness en vetverbranding

Vetverbranding gebeurt het snelst en gemakkelijkst tijdens aërobe training zoals cardiofitness. Aërobe training is uitermate geschikt voor een snelle vetverbranding, omdat de spieren een andere brandstof verbruiken naargelang de training die u doet. Aërobe training is een training voor het hart, de longen en het daarbij horende circulatiesysteem. Cardiofitness biedt de mogelijkheid een speciaal programma samen te stellen waarbij de verbranding van vetten optimaal.

 

Cardiofitness heeft positieve invloed op je gezondheid




De verschillende toestellen bij High Tech Gym


Loopbanden
Wandelen werkt ontspannend en is heel gezond. Het is een matig inspannende activiteit en mild voor de knieën. De intensiteit kunt u verhogen door het tempo te verhogen en door bergopwaarts te wandelen. Hierdoor wordt het verbranden van calorieën meer gestimuleerd. U verbrandt met hardlopen een behoorlijke hoeveelheid calorieën. Nadeel is dat hardlopen belastend is voor de kniegewrichten. Belangrijk is daarom een goede loophouding (niet naar de grond kijken, maar de blik vooruit), goede loopschoenen en een goed trainingsschema. Het aardige van het trainen op de loopband is dat u een beter inzicht krijgt in hoe hard u loopt en met de tijdregistratie kunt kijken of u het na een tijdje al wat langer volhoudt.

Fietsen
Fietsen is voor iedereen geschikt. De kans op blessures is erg klein. De intensiteit van de training hangt af van de weerstand, het tempo en het parcours dat u aflegt (vlakke weg of heuvels). Hiermee samenhangend is het doel het verbranden van vetten of het verbeteren van uw uithoudingsvermogen. Met fietsen laat u met name uw onderlichaam werken, waardoor u sterke, strakke en slanke billen en benen ontwikkeld.

Roeien

Roeien is een intensieve training waarbij praktisch alle spiergroepen worden aangesproken in zowel bovenlichaam als onderlichaam. Het uithoudingsvermogen wordt gestimuleerd en je verbrandt een behoorlijke hoeveelheid calorieën. Een goede roeihouding voorkomt klachten in de rug. Een goede roeitechniek voorkomt klachten aan de knieën. Dat betekent dat je tijdens het roeien goed rechtop moet blijven zitten, je de ellebogen naar achteren trekt terwijl je je benen strekt. Bij het strekken van de benen is het van belang dat je een lichte buiging in het kniegewricht hanteert.

Crosstrainers

Bij de crossramp maken de benen een voorwaarts draaiende beweging.

Er kan gekozen worden voor de crosstrainer waarbij ook het bovenlichaam getraind wordt.

Trainen op de crosstrainer of crossramp is intensief maar niet belastend voor de gewrichten. Dit komt doordat u voortdurend contact houdt met de pedalen. Een goede afwikkeling van de voeten is essentieel voor het handhaven van een constante beweging. De cross- ramptrainer is een prettig toestel en vanwege de makkelijke techniek en lage belasting op gewrichten zijn blessures vrijwel uitgesloten.